Laat jouw verbinding niet in het gedrang brengen, werk aan een goede verbinding zonder WIFI.

Eenzaamheid is een groeiende gezondheidsepidemie. Het is alleen nog versterkt dit jaar wegens Corona. We leven in een  technologisch meest verbonden tijdperk in de geschiedenis van de beschaving, maar het aantal eenzame mensen is sinds de jaren tachtig verdubbeld.” Niet alleen ouderen, maar ook jonge mensen kampen met gevoelens van eenzaamheid. 1 op 3 blijkt uit onderzoek. Dus dat is toch iets niet alleen bij oude mensen.

De sociale vaardigheden ontbreken meer en meer. We hebben steeds meer contact via digitale wegen, maar het échte contact, het herkennen in elkaar, het iets met elkaar delen en jezelf laten zien, dat wordt steeds moeilijker. Eenzaamheid heeft een negatieve invloed op ernstige gezondheidsrisico’s waaronder: Hart- en vaatziekte, kanker, dementie, depressie, ongerustheid. Het kan ook invloed hebben op werkprestaties, onze creativiteit beperken en andere aspecten zoals redeneren en besluitvorming.

Door Covid-19 zijn er ook gedragsveranderingen de voorbije maanden. De knuffels en fysiek contact die zorgen voor reductie van stress, angst en eenzaamheid missen we.  Harde cijfers zijn er nog niet, maar de voorbije maanden zijn ook angstklachten toegenomen. Angst is een natuurlijke reactie van ons reptielenbrein bij gevaar, maar we mogen er niet blijven in hangen. Angst uit zich niet alleen in gedachten en emoties, maar ook in fysieke signalen zoals: maag- en darmklachten, hoofdpijn, spierspanningen, concentratieproblemen, slaapproblemen, hyperventilatie, prikkelbaarder voelen, …

Harde cijfers zijn er nog niet, maar de voorbije maanden zijn ook angstklachten toegenomen. Angst is een natuurlijke reactie van ons reptielenbrein bij gevaar, maar we mogen er niet blijven in hangen. Angst uit zich niet alleen in gedachten en emoties, maar ook in fysieke signalen zoals: maag- en darmklachten, hoofdpijn, spierspanningen, concentratieproblemen, slaapproblemen, hyperventilatie, prikkelbaarder,…

Soorten

Er zijn verschillende soorten eenzaamheid. “Ik heb mensen om me heen, maar ik voel me toch eenzaam”. En “Het lukt me niet om vrienden om me heen te verzamelen en een sociaal netwerk op te bouwen.” Mensen hebben het gevoel anders te zijn dan de rest, voelen zich minderwaardig. De oorzaak wordt dikwijls bij zichzelf gezocht. Het zelfbeeld wankelt door extreem zelfbewustzijn. Je bent zo sterk bezig met jezelf te analyseren: ‘hoe doe ik dit, hoe zien anderen dat, vinden ze dat niet stom, moet mijn haar niet anders.. enz.’

Er zijn veel soorten angsten, maar een gekende met Covid-19 is zeker niet durven naar buiten gaan: pleinvrees of agorafobie genoemd. Bang voor plaatsen en mensen om besmet te worden. Winkelen wordt een uitdaging en is bedreigend. Soms kan je het vermijden maar soms ook niet, hoe kan je de lichamelijke signalen en angst verminderen met al de nieuwsberichten in de media?

Tips voor ontmoeting en verbinding

Het is natuurlijk ook van cruciaal belang om je meer verbonden en gesteund te voelen in je leven. Voor sommige mensen kan dat komen in de vorm van persoonlijke begeleiding, voor anderen kan dit in bijvoorbeeld het lid worden van een club, deelnemen aan activiteiten of de gezelligheid van een huisdier. Maar dit is momenteel moeilijk zolang Covid-19 ons parten speelt.

Helende technieken in deze moeilijke tijden kunnen ondersteunend werken voor stress, eenzaamheid, angsten, negatieve overtuigingen, negatief zelfbeeld, depressie etc..

  • Emotional Freedom Techniques (EFT) – angsten onder controle houden

    EFT is een techniek dat cognitieve therapie combineert met acupressuur. Het werkt ondersteunend om makkelijker stappen te zetten in het zoeken naar verbondenheid.  Om te doen wat je moet doen. Bijvoorbeeld door gevoelens van verlegenheid of minderwaardigheid los te laten, angst voor afwijzing, sociale angst, etc. Werken op jouw eenzaam gevoel en angsten die reeds diep verankerd zijn in jouw onderbewustzijn werkt best met EFT. We kunnen de vicieuze cirkel doorbreken, reflexmatige reacties en gevoelens loskoppelen zodat je weer gewoon ergens naar toe kunt zonder dat je die hevige angstreacties krijgt of je eenzaam voelt thuis.
    EFT werkt op alle klachten die verbonden zijn met een emotie. Psychisch en lichamelijke klachten die niet onmiddellijk duidelijk en aantoonbaar zijn. Door stoorzenders in het onderbewuste in kaart te brengen, kan je de oorzaak voorgoed wegnemen. Het werkt snel en effectief onder begeleiding. De basistechniek wordt ook aangeleerd zodat je zelf meewerkt om deze hardnekkige triggers aan te pakken.

  • Hartcoherentie – veerkracht opbouwen

    Is een ademhalingstechniek waarbij stress en emotionele reacties veranderen na 8 weken training. Jouw perceptie verandert op vlak van: denken, voelen en gedrag. Het is erop gericht om in een bepaalde rusttoestand te komen zodat je angstcentrum wordt gekalmeerd.

    Door hartcoherent te ademen worden bepaalde hormonen extra of dubbel zoveel geproduceerd zoals oxytocine (knuffelhormoon) en dopamine (gelukshormoon) die eveneens een remmend effect hebben op je angstgevoelens in je hersenen. Ook door het bereikt evenwicht met hartcoherentie, verbetert jouw concentratie en focus, bouw je weerstand op tegen ziekten, breng je meer evenwicht in je bloeddruk en bloedsuikerwaarden.
    Eens de techniek onder de knie, kan je dagelijks jouw batterij opladen en prikkels anders laten binnenkomen, je bekijkt het leven door een andere bril.
    Samen met een persoonlijke coaching wordt de techniek aangeleerd in 3 sessies. Daarna is het aan jou om dit dagelijks te onderhouden.

 

Aanpak

Coaching en een combinatie van beide technieken samen met andere hulpmiddelen worden ingezet op maat van jou om jou te versterken.
Je ontvangt praktische handvaten die je stap voor stap helpen om terug jouw eigen welzijn in handen te nemen, jouw zelfvertrouwen groeit iedere dag meer en meer.

Leef je beste leven nu!
Laat jouw verbinding niet in het gedrang brengen.