Hartcoherentietraining individueel2019-02-15T18:03:58+00:00

HARTCOHERENTIE TRAINING

Adem je stress weg.

Breng balans in je lichaam met hartcoherentie.

In onze maatschappij hebben veel mensen last van stress. De werk- en prestatiedruk binnen organisaties, maar ook binnen instellingen wordt steeds hoger. Alles moet efficiënter, sneller en ook de combinatie met thuis werken, maakt de scheiding tussen werk en privé steeds kleiner. Internet en sociale media lijken handige hulpmiddelen, maar zorgen er ook voor dat we eigenlijk té veel achter onze computer zitten.

Mentaal en emotioneel in topconditie blijven, veerkracht opbouwen is de doelstelling van hartcoherentie training.

Wat is hartcoherentie?

Hartcoherentie is een wetenschappelijke methode waarbij via een eenvoudige ademhalingstechniek het hartritme wordt beïnvloed zodat het hart en het brein met elkaar in balans worden gebracht.

Door deze ademhalingstechniek krijg je grip op je stress en emotionele reacties en andere belemmerende invloeden. Negatieve, onprettige gevoelens kunnen we transformeren naar een positief gevoel. Jouw hart en brein communiceren met elkaar in een veilige modus en brengen jou in balans. Innerlijke rust en stress reduceren bereik je als je consequent de techniek toepast.

Hartcoherentie helpt bij

  • Stress
  • Burn-out
  • Angsten
  • Innerlijke onrust
  • Examenvrees
  • Concentratieproblemen
  • Slecht slapen
  • Hyperventilatie (acuut of chronisch)
  • Hoge bloeddruk
  • Hartritme stoornissen
  • Chronische pijnen
  • CVS

Wat heb je nodig voor de training en nadien?

In principe enkel jouw ademhaling. Ook voor mensen die geen smartphone hebben kan hartcoherentie aangeleerd worden op een eenvoudige manier zonder extra tools.

Stress reguleren met je smartphone, dat kan eenvoudig!

Als je werkt via een smartphone of tablet kan je het eenvoudigst en snelst jouw ademhalingsritme leren door een adembegeleider. Dit kost ongeveer 3 euro.

Wil je nog een stap verder en een persoonlijke coach?
Dan kan je biofeedback aankopen en is jouw hartritme zichtbaar op jouw smartphone of tablet, zowel voor iOS (Apple) als Android (PC).

Biofeedback is een spiegel van jezelf. Je kan meteen volgen hoe je je hart positief kan beïnvloeden met hartcoherentie. Negatieve gevoelens (frustratie, angst, boosheid) leiden tot een incoherent patroon. Positieve gevoelens (waardering, liefde, plezier) leiden tot een coherent hartritme. Dit uit zich in een rustig golvend patroon, wat duidelijk te zien is op het scherm.

Het hartcoherentieprogramma Emwavepro biedt eenvoudige, praktische en overal toepasbare technieken en vaardigheden om je van je emoties bewust te zijn, ze te beheren en te sturen.
HeartMath heeft interactieve software ontwikkeld waarbij, via een oorsensor, het hartritme kan gevolgd worden en de mate van coherentie zichtbaar wordt op een computerscherm.

Deze techniek is gebaseerd op jarenlang wetenschappelijk onderzoek door het HeartMath Instituut in Californië, in samenwerking met neurologen en cardiologen van verschillende universiteiten.

Stress reguleren met je smartphone, dat kan eenvoudig!

Hoe pas je dit toe?

Na een training die op verschillende manier kan (individueel, in groep, per twee) is het de bedoeling dat je hartcoherentie dagelijks toepast bij jezelf wil je de gunstige effecten blijven voelen.

De dagelijkse toepassing van de oefening vraagt weinig van je tijd.

Slechts 3 x 6 minuten of 2 x 10 minuten per dag te oefenen is voldoende. Deze korte tijdspanne zorgt voor een kwalitatieve herstelfase van meerdere uren en heeft een gunstig effect op lichaam en geest.

Engagement en discipline van jouw kant is heel belangrijk

Wat zijn de effecten na een paar weken hartcoherentie training?

Verhoging van de veerkracht t.o.v. stress

  • Verbetering van concentratie en focus
  • Grotere creativiteit en probleemoplossend vermogen
  • Bevordering van rustgevoel en welbehagen
  • Meer controle over je angsten en paniekaanvallen
  • Verandering van gedrag en denken in positieve zin
  • Bloeddruk regulerend, daling van hoge bloeddruk (stress gerelateerd)
  • Effect op hartritmestoornissen (stress gerelateerd)
  • Verbeterd hormonaal evenwicht
  • Verbeterd geheugen
  • Verhoogde immuniteit voor ziekten
  • Ondersteunend effect bij regulering van bloedsuiker waarden
  • Verbeterde prestaties
  • Regulering van het lichaamsgewicht (emotioneel eten)

HARTCOHERENTIE 4 STAPPEN TRAINING PARTICULIEREN

Het 4-stappenplan is een training-traject voor individuen of per koppel. Tussen elke stap is een tijdspanne van ongeveer 14 dagen voorzien.
Tijdens deze training oefenen we op regelmatige basis de focus ademhaling, waardoor het hart in een bepaalde staat komt die het brein in balans brengt.

Je leert een vaardigheid opbouwen in het creëren van balans in je brein dankzij je hart.
Het is die vaardigheid die je uiteindelijk veerkracht zal geven om beter met stress om te kunnen. Je kijk op jouw situatie verandert omdat je meer vanuit balans je context beleeft dan vanuit een oer-systeem met een overprikkeld emotioneel brein.

De training en dagelijkse toepassing van de oefening vraagt weinig van je tijd. Engagement en discipline van jouw kant is heel belangrijk, hierbij wordt je gecoacht.

Verloop training

De training wordt stelselmatig opgebouwd. Er wordt van jou verwacht actief deel te nemen aan de training. Je start het 4 stappenplan dat bestaat uit minimum 4 sessies.

Tarieven HARTCOHERENTIE 4 STAPPEN TRAINING PARTICULIEREN

  • Individueel
    • sessie 1 – duurtijd 90 min – 75 euro
    • volgende sessies 2,3 & 4 – duurtijd 50 min. – 50 euro
  • Sessies per twee
    • Sessie 1 = 45 euro pp
    • Volgende sessies = 30 euro pp
  • Sessie in groep
    • Enkel sessie 1 van het 4 stappenplan kan in groep gevolgd worden voor particulieren = 40 euro pp
    • Sessie 2, 3 en 4 zijn individueel of per twee en wordt een persoonlijke afspraak gemaakt.

Neem contact op voor een sessie of meer informatie

Contacteer mij

Voor wie

Volwassenen, studenten, jongeren, …

In kader van preventie voor burn-out kunnen bedrijven hun werknemers laten kennismaken met hartcoherentie. De werknemer kan de opdrachten thuis uitvoeren, maar ook tijdens de pauze op het werk. Je kan de sessie laten doorgaan in het bedrijf, of bij Karmo-zijn.

Onze noorderburen zetten de techniek onder andere in bij de politie en in Frankrijk krijgen jachtpiloten in het leger hartcoherentie training. Het is een wetenschappelijk gefundeerd middel tegen stress dat een minimum aan tijd kost.